۱۳۹۲ مهر ۲۱, یکشنبه

'حضور ظریف در مذاکرات ژنو منوط به تشکیل اجلاس در سطح وزیران است'


رسانه‌های ایران از قول منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان ایران اعلام کرده‌اند که اگر اجلاس ژنو در سطح وزیران تشکیل نشود، وزیر خارجه ایران فقط در نشست افتتاحیه مذاکرات به عنوان رئیس گروه ایرانی، حضور خواهد داشت و جلسه با حضور معاونان او ادامه پیدا خواهد کرد.
مذاکره کننده ایران، روز دوشنبه عازم سوئیس می شود و وزیر امور خارجه ایران در همین روز در ضیافت شام کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حاضر خواهد شد.

اولین مذاکره در دوره روحانی

قرار است دور جدید گفت و گوی های اتمی ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، روز سه شنبه هفته جاری به مدت دو روز در شهر ژنو سوئیس برگزار شود.
این نخستین دور مذاکرات از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران است که درباره حل و فصل پرونده اتمی کشور و تلاش برای رفع تحریم ها، در دوره تبلیغات انتخاباتی، وعده داده بود.
مذاکرات ژنو پس از دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتایان‌اش در گروه ۱+۵ و کاترین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برنامه ریزی شد. در این دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از ۳۴ سال با هم ملاقات و گفت و گو کردند.
رسانه های ایران از قول منابع خود در دولت می گویند که در صورت تشکیل جلسه در سطح معاونان، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه به عنوان مذاکره کننده ارشد در اجلاس حاضر خواهد شد.
به جز محمدجواد ظریف و آقای عراقچی، ترکیب هیأت ایرانی در مذاکرات ژنو شامل مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و مدیر کل پادمان وزارت امور خارجه است.
بر اساس گزارش ها، گروه مذاکره کننده ۱+۵ هم شامل کاترین اشتون و معاون وی هلگا اشمید، وندی شرمن از آمریکا، سرگی ریابکوف از روسیه، سایمون گس از بریتانیا، ژاک او دیبر از فرانسه و هانس دیتر لوکاس از آلمان خواهند بود.
رسانه های ایران می گویند در جریان مذاکرات ژنو قرار است ایران طرح جدیدی برای حل و فصل پرونده اتمی ارائه کند.
بر گرفته از سایت بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر