۱۳۹۲ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

فرمانده سپاه قدس وحسن روحانی در نشست مجلس خبرگان سخنرانی میکنند



بر اساس گزارش رسانه های ایران، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنران نخستین روز این اجلاس است. قرار است فرمانده سپاه قدس درباره اوضاع مصر، ‌سوریه، عراق و لبنان برای نمایندگان مجلس خبرگان سخنرانی کند.

حسن روحانی، سومین نماینده خبرگان که رئیس جمهور شد

سخنران روز دوم این اجلاس حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواهد بود.
حسن روحانی عضو مجلس خبرگان برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور در این مجلس سخنرانی خواهد کرد
آقای روحانی عضو مجلس خبرگان رهبری است اما این نخستین اجلاسی است که او در سمت رئیس جمهور ایران در آن شرکت خواهد کرد.
پیش از این دو رئیس جمهور دیگر ایران آیت الله علی خامنه ای و اکبر هاشمی رفسنجانی هم عضو مجلس خبرگان رهبری بوده اند.
انتظار می رود آقای روحانی در این اجلاس درباره وضعیت سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی برای نمایندگان خبرگان سخنرانی کند.
این نشست دو روزه، چهاردهمین اجلاس از دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری است و ریاست آن را محمدرضا مهدوی کنی ۸۲ ساله بر عهده دارد.
در حال حاضر محمود هاشمی شاهرودی و محمد یزدی نایب رئیسان اول و دوم و احمد خاتمی و قربانعلی دری نجف آبادی، منشی های مجلس خبرگان هستند.

وظایف مجلس خبرگان

بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب و نظارت و اختیار عزل رهبر جمهوری اسلامی را در اختیار دارد. طبق این اصل، در صورت مرگ و یا کناره گیری و یا عدم توانایی رهبر به ادامه تصدی این سمت، نمایندگان مجلس خبرگان جانشین او را از میان فقهای واجد شرایط انتخاب می کنند.
بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب و نظارت و اختیار عزل رهبر جمهوری اسلامی را در اختیار دارد.
طبق این اصل، در صورت مرگ و یا کناره گیری و یا عدم توانایی رهبر به ادامه تصدی این سمت، نمایندگان مجلس خبرگان جانشین او را از میان فقهای واجد شرایط انتخاب می کنند.
اصل ۱۱۱ قانون اساسی در شرح اختیارات مجلس خبرگان گفته است: "هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصل پنجم و یکصد و نهم [راجع به شرایط رهبری] شود، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می باشد."
برخی از منتقدان مجلس خبرگان با استناد به این اصل گفته اند که مجلس خبرگان در سال های پس از انتخاب آیت الله خامنه ای، به وظیفه اصلی خود برای بررسی عملکرد رهبر به منظور تشخیص نقاط ضعف احتمالی وی عمل نکرده و به همین دلیل هم خبرگان را نهادی فاقد کارآیی، وابسته به رهبری و تشریفاتی دانسته اند.

اختیارات مجلس خبرگان

اصل ۱۱۱ قانون اساسی در شرح اختیارات مجلس خبرگان گفته است: "هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصل پنجم و یکصد و نهم [راجع به شرایط رهبری] شود، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می باشد."
در عین حال، این نظر نیز مطرح شده است که ممکن است در شرایط بحرانی و خاص، مانند درگذشت و یا کناره گیری ناگهانی رهبر، و یا مواجهه حکومت با بحران های شدید، نمایندگان این مجلس به اعتبار جایگاه قانونی خود، قادر به ایفای نقشی مهم باشند و در چنین مواقعی، ریاست بر این نهاد می تواند اهمیت زیادی داشته باشد و سرنوشت ساز شود.
مجلس خبرگان رهبری ۸۶ عضو دارد، انتخابات آن هر هشت سال یک بار برگزار می شود و اعضای مجلس هر سال یک بار در پایان تابستان و یک بار در پایان زمستان تشکیل جلسه می دهند.
علی مشکینی تا زمان درگذشت، در سال ۱۳۸۶، ریاست این مجلس را برعهده داشت و سپس، اکبر هاشمی رفسنجانی به جای او به این سمت انتخاب شد.
آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۸۹ هیات رئیسه مجلس خبرگان، و در حالیکه به دلیل اختلاف نظر با آقای احمدی نژاد با فشار طرفداران او از جمله در مجلس خبرگان مواجه بود، از نامزدی در این انتخابات صرفنظر کرد و محمدرضا مهدوی کنی به ریاست مجلس انتخاب شد.


بر گرفته شده از سایت خبری بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر