۱۳۹۲ آذر ۲۹, جمعه

ایران قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل را 'سیاه‌نمایی' خواند

خانم افخم از 'استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر' انتقاد کرده است
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل را، که در آن نقض حقوق بشر در ایران محکوم شده، مردود دانست و گفت: "در قبال وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران اغراق و سیاه‌نمایی صورت می‌گیرد."
خانم افخم گفت: "کلیت قطعنامه مشحون از موارد خلاف واقعیت است که منبع و ماخذی جز سایت‌ها و رسانه‌های مرتبط با بانیان غربی این قطعنامه و گروه‌های تروریستی بدنام و وابسته ندارد."

دیروز مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای نسبت به "نقض جدی حقوق بشر" در ایران ابراز نگرانی کرد. در این قطعنامه از مواردی چون محدودیت آزادی بیان، نقض حقوق اقلیت‌ها و تبعیض علیه زنان و همچنین اعمال مجازات‌های خشن انتقاد شده است.سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از "استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر" اظهار تاسف کرد.
۸۶ کشور به این قطعنامه رای مثبت و ۳۶ کشور، از جمله سوریه، چین و روسیه، به آن رای منفی داده‌اند.
سازمان ملل احمد شهید را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران برگزیده است، اما مقام‌های ایرانی به آقای شهید اجازه نمی‌دهند تا برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر به ایران سفر کند.
توجه به مواردی که آقای شهید درباره آنها هشدار داده است یکی از درخواست‌های قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل از ایران است.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، گفته است: "کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر در سابقه تاریخی و امروزه خود موارد سیستماتیک و وحشتناک نقض حقوق بشر را در پرونده‌شان دارند."
ایران بیشترین نرخ سرانه اعدام را دارد و همچنین مطابق گزارش اخیر سازمان گزارشگران بدون مرز دومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به تازگی متنی را با عنوان "منشور حقوق شهروندی" منتشر کرده است که به ضرورت اجرای برخی قوانین ایران تاکید می‌کند. این متن عمدتا مورد انتقاد فعالان حقوق بشر ایران قرار گرفته است.
(بی بی سی)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر